Innovatie

'Met ArchiSnapper is het werfverslag al klaar wanneer je in je auto stapt'

ArchiSnapper • 27 september 2023

In deze publireportage maken we kennis met Lucas Delmulle van Danilith, een familiebedrijf in de bouwsector dat al meer dan een eeuw actief is, en in Wortegem-Petegem gevestigd is. Hij legt uit hoe ArchiSnapper het bedrijf efficiëntiewinsten oplevert.

Vandaag is het de vierde generatie, waar ook Lucas deel van uitmaakt, die het bedrijf leidt, en werkt Danilith ongeveer 300 units per jaar af.

 

“Geautomatiseerd bouwen blijft onze specialiteit”, vervolgt Lucas. “De prefab muren verlaten onze werkplaats richting residentiële projecten in België, Frankrijk, en Nederland. Wat het ontwerp zelf betreft, hangt alles af van de klant: sommigen geven de voorkeur aan onze comfort-oplossing, d.w.z. de keuze tussen standaardwoningen, en anderen willen iets à la carte, in welk geval we het huis op maat creëren om te voldoen aan de specifieke noden en wensen van de klant. We zijn verder ook actief in projectontwikkeling en in het B2B (business-to-business) segment waar we bouwwerken uitvoeren in opdracht voor andere bouwbedrijven of ontwikkelaars.”

 

Een specifiek businessmodel

Lucas vervolgt: “Danilith biedt zowel à la carte als vaste type woningen aan, en dat is niet zo gebruikelijk bij geautomatiseerde bouw. Onze Nederlandse klanten zien prefabricatie als een troef op het gebied van kwaliteit en procesbeheersing waardoor er veel minder kans is op onaangename verrassingen en vertragingen. De zekerheid op een vaste prijs is een ander groot voordeel: de klant weet wat hij kan verwachten en voorkomt ook hier onaangename verrassingen op het laatste moment. Bovendien leveren wij projecten snel op: ongeveer zes maanden, van de start tot het einde van het project."

 

Wat de typische klant betreft, richt Danilith zich meestal op middenklasse gezinnen met een budget tussen € 250.000 en € 450.000, maar ook op investeerders die end-to-end-ondersteuning willen voor hun projecten.

 

Hoe zie je de komende jaren?

“Een gezonde productmix is ​​voor ons erg belangrijk. We zijn sterk in het segment van eengezinswoningen. Momenteel krimpt de vastgoedmarkt, maar ook het aantal concurrenten vermindert, omdat ze interesse in dit soort projecten verliezen.“

 

“Het is belangrijk om in onze projectmix een goede balans te houden tussen de particuliere markt en B2B. De particuliere markt heeft goede marges, maar de projecten lopen relatief kort (projecten van minder dan zes maanden), terwijl B2B projecten werk voor meerdere jaren garandeert maar de marges lager zijn.”

 

“Dat we in verschillende landen aanwezig zijn, zorgt eveneens voor een goede spreiding: zo is de Franse markt momenteel kalm, terwijl de Nederlandse aantrekt, waardoor we een goed evenwicht behouden."

 

“Onze investeringen blijven aanzienlijk: de aankoop van gronden, infrastructuur, software ... Dit zijn grote bedragen, maar noodzakelijk om op de lange termijn succesvol te blijven. “

 

“We investeren ook in kennis en kennisoverdracht, want de generatie babyboomers gaat stilaan met pensioen en daarmee verdwijnt heel veel kennis. Een fenomeen dat veel bedrijven in de sector treft: de oudere rotten wordt stilaan vervangen door jonge, maar meer onervaren teams. We moeten daarom extra inspanningen doen om een ​goede kwaliteit te behouden.”

 

“We proberen ook in te zetten op eenvoud, minder opties in ons aanbod, en strakkere processen. Kijk naar Tesla, dat een supereenvoudig aankoopproces met beperkte keuzemogelijkheden voor de klant biedt en onmiskenbaar succes geniet.”

 

De strategie van Danilith in een notendop: automatisering, heldere processen en een goede productmix.

 

Welke plaats neemt software en digitalisering in bij Danilith?

“Digitalisering is voor ons cruciaal om een volume van projecten op een efficiënte manier op te leveren. En tegelijkertijd is het niet eenvoudig om de juiste software te vinden. Behalve ArchiSnapper is er maar weinig software die echt aan onze behoeften voldoet, omdat onze processen complex zijn.”

 

“Er is wel nog potentieel door het gebruik van bestaande tools te verbeteren, of ze beter te integreren en zo te profiteren van een volledig geautomatiseerde en geïntegreerde bedrijfsvoering. Gezien de complexiteit van de sector is het niet verwonderlijk dat er geen plug en play oplossing is die je zomaar kan aankopen en toepassen.”

 

Wat betekent ArchiSnapper voor jullie?

Lucas is enthousiast: “ArchiSnapper kon goed op onze problemen inspelen. Het waren de projectleiders die de tool introduceerden en uitgetest hebben. Ze vonden de tool efficiënt en gebruiksvriendelijk. Een eerste infosessie was voldoende om de rest van het team te overtuigen.”

 

“We hebben lang gezocht naar een tool waarmee we onze werfopvoling (verslagen, foto’s, …) en SharePoint konden koppelen. ArchiSnapper maakt het mogelijk om foto's, grondplannen en werfverslagen meer te centraliseren en te exporteren naar SharePoint. Omgekeerd komen de relevante documenten (zoals grondplannen) autmatisch van SharePoint naar ArchiSnapper over.”

 

“ArchiSnapper is echt een geweldige tool voor werfopvolging, die een vlotte samenwerking tussen de verschillende partijen en onderaannemers mogelijk maakt. Het is bovendien ook een zeer gebruiksvriendelijke tool, die ons ondersteunt tijdens verschillende fasen van het project.”

 

Volgens Lucas is de tijdwinst van ArchiSnapper aanzienlijk: “Het werfverslag is al klaar wanneer je in je auto stapt. Vroeger moest je foto's maken, ze downloaden, ze opnieuw in het verslag importeren, de handmatig gemaakte notities uitcshreven, enzovoort. Een gans gedoe. ArchiSnapper bespaart ons een pak tijd.”

Nuttige links