Innovatie

“ArchiSnapper levert een enorme tijdsbesparing op voor werfverslagen”

ArchiSnapper • 29 november 2023

We spraken met Frédéric Delmée, co-founder van architectenbureau vasistas uit Eupen, gespecialiseerd in residentiële projecten. Waarom gebruikt hij ArchiSnapper voor werfverslagen?

Het team van vasistas

Hoe maakte je vroeger werfverslagen?

“Vroeger stelde ik mijn verslagen op in Word, en ik moet zeggen dat dit een enorm tijdrovende bezigheid was. Naast het feit dat het opstellen van deze verslagen me veel tijd kostte, was het ook een uiterst vervelende klus. Ik spendeerde uren aan het opstellen van de verslagen, het invoegen van foto’s die ik met een apart toestel nam, en de verslagen werden grote, zware, en onwerkbare Word-bestanden. Vooral het gebrek aan structuur irriteerde mij.”

 

"Ik spendeerde vroeger uren aan het opstellen van de verslagen" 

 

“Via een veiligheidscoördinator uit Luxemburg waar ik regelmatig mee samenwerk, leerde ik ArchiSnapper kennen. Ik was onder de indruk van de professionaliteit, en vooral de structuur van zijn verslagen. Zodra ik achterhaald had met welke software hij werkte, startte ik mijn eigen proefperiode. Intussen gebruik ik ArchiSnapper ongeveer 6 maanden, en heb ik nog geen seconde spijt gehad!”

 

“Wat ik apprecieer aan ArchiSnapper, is dat ik met de tool al een lijst kan voorbereiden van zaken die ik wil nakijken, zo kan ik deze lijst van items makkelijk opvolgen, en nieuwe punten toevoegen indien nodig.”

 

Welke impact heeft ArchiSnapper voor jullie?

“Het grootste voordeel is de enorme tijdsbesparing. Als ik er een tijd op moet plakken, zou ik zeggen dat ik momenteel 1 uur werk op de werf zelf heb, en dan nog eens 1 uur op bureau om alles volledig af te werken en te verzenden. Vroeger had ik het dubbele, of soms zelfs het driedubbele van de tijd nodig om een verslag af te werken.”

 

“Het grootste voordeel is de enorme tijdsbesparing"

 

“Eerlijk gezegd hadden ikzelf en mijn collega’s het er in de maanden voor we met ArchiSnapper startten erg moeilijk mee om de werfverslagen tijd op te maken en uit te sturen.”

 

“We hadden alle nodige info, maar die was zodanig verspreid, dat we het bos door de bomen niet meer zagen. Er was zelfs een running gag op bureau dat er geen kat was die onze verslagen ook effectief las. We kregen er zeer zelden reactie op.”

 

“Naast het feit dat ArchiSnapper ons nu helpt om alle info te structureren, en meteen beschikbaar te maken zowel voor onszelf, alle collega’s op bureau, als voor de klant, krijgen we nu erg snel reactie wanneer we een openstaand punt aan iemand toewijzen. Overlaatst kreeg ik bij het verzenden van een verslag onmiddellijk een reply met screenshot van het punt dat aan deze persoon toegewezen was. Zo een snelle reactie, dat moet járen geleden zijn dat ik nog zoiets ontvangen heb.”

“Wat nu vooral gebeurt is dat elke ontvanger, zelfs als hij het verslag niet leest, een algemeen beeld krijgt van de fase waarin de werf zich bevindt.”

 

Hoe ga je exact te werk om een werfverslag op te maken?

“Hoe ik nu vooral te werk ga, is dat ik tijdens de rondgang op de werf zelf een soort van framework opstel van de opmerkingen. Ik maak gebruik van de categorieën op basis van het soort werk dat aan de gang is, zoals bijvoorbeeld het schrijnwerk. Ik voeg enkele sleutelwoorden toe, maar het zijn vooral de foto’s, en de mogelijkheid om hier rechtstreeks op te schetsen en annoteren waar ik grote fan van ben. Ik gebruik hiervoor mij Stylus, dat vind ik extra handig.”

 

"Het zijn vooral de foto’s, en de mogelijkheid om hier rechtstreeks op te schetsen en annoteren waar ik grote fan van ben"

“Ik let er op dat ik steeds de laatste versie van de PDF-plannen op voorhand oplaad in de account, als daar vragen over komen heb ik deze meteen bij de hand, en kunnen we er ook ter plekke samen naar kijken. Deze functie gebruik ik zeer regelmatig, ik hou mij niet meer bezig met het afdrukken van grondplannen.”

 

“Eens terug op bureau werk ik de punten verder uit, zodat ik een mooi afgewerkt verslag kan verzenden. Ik moet zeggen dat de feedback die ik op de verslagen krijg enorm positief is. Het maakt de samenwerking zoveel makkelijker.”

 

“Wat ook veranderd is ten opzichte van vroeger, is dat we de verslagen niet langer uitprinten. Dat zorgt er voor dat we ons niet inhouden om veel foto’s toe te voegen. Daarenboven hebben we de historiek altijd bij de hand. Als we ergens over twijfelen kunnen we meteen van op de werf een ouder verslag terug gaan bekijken. Die digitale mediatheek is erg handig.”

 

"We maken elk verslag op basis van het voorgaande verslag"

 

“We maken elk verslag op basis van het voorgaande verslag, hiervoor gebruiken we de loonfunctie. We kiezen er bewust voor om alle items te klonen, zelfs diegenen die intussen opgelost zijn. Dat is omdat we opgeloste items graag iets langer meenemen in de verslagen. In de eindfase van een project overlopen we nog eens alle opmerkingen die gedurende het project opgesteld werden ter controle af of alles effectief opgelost is.”

Klinkt interessant?

Heb je na het lezen van dit artikel vragen, of test je ArchiSnapper zelf graag eens uit?

 

Contacteer ons via support@archisnapper.com we helpen graag. Of start hier je gratis ArchiSnapper proefperiode.