Nieuws

NAV steunt pleidooi 'De Inspecteur' voor een ombudsdienst van de bouw

16 september 2019

De Radio 2 'Inspecteur', Sven Pichal, pleit voor een ombudsdienst voor de bouw. Huidig minister van consumentenzaken Wouter Beke wil daarover praten met alle betrokkenen. NAV wil alvast mee aan tafel zitten.

De Inspecteur: "Er bestaan tal van ombudsdiensten: voor telecom, verzekeringen, financiën, de Vlaamse en de federale overheid,... maar een ombudsdienst voor de bouw bestaat (nog) niet. Nochtans staan veel bouwende consumenten in de kou. De muur staat scheef, het dak lekt of de aannemer gaat failliet. En er is niemand die een oplossing kan bieden." Daarom pleit Pichal voor een ombudsdienst voor de bouw.

 

NAV-voorzitter Kati Lamens op Radio 2: "De perceptie bestaat nog dat een architect duur is, en meteen grootse plannen gaat tekenen. Maar je kan bij een architect ook terecht voor advies. Hij bekijkt het hele kader van de verbouwingen, en houdt rekening met bijvoorbeeld technische zaken waar je zelf niet meteen aan denkt. Het advies van je buurman of je vrienden is veel waard, maar een architect ziet het hele plaatje en kan fouten voorkomen." 

 

Mensen sneller helpen

 

"Het is daarom belangrijk dat de architect, de aannemer en de ingenieur goed samenwerken", zegt Lamens. "Maar het kan altijd fout lopen. Een aannemer kan een aantal zaken uitvoeren zonder dat de architect op de hoogte is, of een controle kan te laat gebeuren. Het blijft een complex verhaal."

 

"Wij zijn voorstander van een ombudsdienst voor de bouw, omdat de bouwheren veel sneller hun weg zullen vinden als ze problemen hebben. Nu kunnen bouwheren wel terecht bij de verzoeningscommissie bouw, maar die kan niet alle problemen oplossen. Wij hopen dat zo'n ombudsdienst mensen sneller kan helpen door hen meteen door te verwijzen naar de juiste partij of deskundige."

Bronnen