tips & tricks

Klaar voor de beurs? Zo bereidt u zich voor

Publiredactionele bijdrage - Anne van Beek • 28 november 2019

Architectuurbedrijven die deelnemen aan een beurs profiteren niet alleen van de presentatie van hun ontwerpen & producten, maar ook van de mogelijkheid om op nieuwe manieren te netwerken. Omdat de deelname aan een beurs een belangrijke factor is in de klantenbinding, waarbij contact met bestaande klanten wordt geïntensiveerd en nieuwe klanten worden geworven. Dit vereist een zorgvuldig uitgewerkte en later geïmplementeerde marketingstrategie. Waarmee rekening moet worden gehouden, wordt hieronder uitgelegd.

Voorbereidende marketingactiviteiten

 

Wie deelneemt aan een beurs, dient een goede voorbereiding te treffen.
In deze voorbereidingsfase is het belangrijk om de marketingstrategie te bepalen.
Daarnaast is het raadzaam om een landingspage te creëren voor uw beursdeelname. Dit betekent dat er een extra pagina wordt aangemaakt op uw eigen homepage van uw website. Deze extra pagina bevat details over de beurs en de stand van uw bedrijf. Het is ook belangrijk dat u informeert over mogelijke contactpersonen die ter plaatse zijn. Bied ook eventueel de mogelijkheid om direct een afspraak te maken met een van de medewerkers. Daarnaast is het van belang dat er een persbericht wordt uitgegeven aan de vakpers. Dit zal meer mensen bewust maken van de deelname en de inhoud die er te verwachten is. Last but not least, is het raadzaam om sociale netwerken zoals Facebook, LinkedIn of andere te gebruiken om de gemeenschap en het netwerk te informeren.

 

Concept ontwikkelen

 

Wanneer de marketingstrategie is bepaald, heeft u een goed startpunt voor het concept van uw beursbezoek. Het doel is uiteraard, om met de stand en de producten zoveel mogelijk mensen aan te trekken. De locatie van de stand kan hierbij een doorslaggevende factor zijn. In de regel is er een vast beursplan dat niet alleen vluchtwegen en gangpaden omvat, maar ook de individuele stands. Het volgende is mogelijk:

  • Een hoekdesk met twee open zijkanten
  • Rijenstand met één open zijde
  • Kop stand met drie open zijden
  • Blok stand met vier open zijkanten

 

Een rijenstand is de meest betaalbare optie. De presentatiemogelijkheden zijn hier echter beperkt, omdat er slechts één open zijde is. Een blok- of hoekstand is een beste keuze. Hier is de bezoekersfrequentie zeer hoog en zijn de eigen aanbiedingen beter zichtbaar. Daarnaast is er meer ruimte om uw creativiteit de loop te laten. Probeer uit te drukken met uw stand waar uw architectuur bedrijf voor staat. Dit begint met een uniform design, dat in het beste geval overeenkomt met de ontwerpstijl van het architectuur bedrijf en de bedrijfskleuren weerspiegelt. T-shirts voor de medewerkers op de stand zijn een goede gelegenheid om het ontwerp extern te realiseren. Alles moet uniform en netjes zijn, zodat klanten in één oogopslag kunnen zien waar het bedrijf voor staat.

Uitrusting van de beursstand

 

Zodra het concept voor de beursuitstraling klaar is, moeten de details worden behandeld. Afhankelijk van het product of het thema van het bedrijf is er verschillende apparatuur geschikt voor de stand. In principe moet het ontwerp aantrekkelijk en toch functioneel zijn. Het visuele ontwerp geeft de eerste impulsen aan de beursbezoekers en motiveert hen om de stand te betreden. Daarom is het volgende onmisbaar in uw beursuitrusting:

  • Receptiebalies
  • Banners en spandoeken
  • Reclameborden
  • Flyers, brochures en folders
  • Displays met bijpassende reclame

 

Het is ook mogelijk om uw beursstand van zitplaatsen te voorzien om zo een comfortabelere sfeer te creëren. Ieder bedrijf zal voor zich moeten bepalen welk materiaal op de beurs nodig is. Gespecialiseerde onlinedrukkerijen bieden een allround pakket aan voor een beurspresentatie, zodat het voor iedereen mogelijk is om zich te voorzien van de juiste apparatuur.

 

Onthoud

 

Het doel van een beursoptreden is om de herinnering van de bezoekers te blijven en hen te inspireren op de lange termijn. In het beste geval wint uw bedrijf nieuwe klanten of bestaande klanten zullen hun samenwerking op langere termijn uitbreiden. Door uw verdere marketingstrategie (e-mails, persoonlijke aanbiedingen etc.)  na afloop van de beurs wordt de klantenbinding verder ontwikkeld en versterkt.

 

Follow-up

 

Het is van belang om na afloop van de beurs de verzamelde gegevens te analyseren en evalueren. Op deze manier kan de onderneming duurzaam succes garanderen bij haar klanten en op de volgende beurzen. Als alle punten in de voorbereiding in acht worden genomen en worden omgezet, kunnen frequente fouten worden geëlimineerd en is een beursdeelname winstgevend voor uw architectuur bedrijf. Benieuwd naar de komende beurzen? Neem dan een kijkje in de beursagenda.