Energiebewust bouwen
Vlot samenwerken met Fluvius: zo geef je de juiste vermogens door voor je projecten
30 mei 2022
Wat is er veranderd?
Om bij te dragen aan een klimaatneutraal broeikasgasvrij Vlaanderen, moeten we met z'n allen toekomstgerichter omspringen met energie. We stappen af van fossiele brandstoffen en zetten volop in op duurzame energiebronnen, zoals zonne- en windenergie. Dat brengt ook voor projectontwikkelaars enkele veranderingen met zich mee.
Het gedeeltelijke verbod op aardgasaansluitingen en nieuwe verplichtingen voor laadinfrastructuur hebben bijvoorbeeld een aanzienlijke impact op de benodigde vermogens van elektriciteitsaansluitingen bij verkavelingen en bouwprojecten.
Geen aardgasaansluiting meer > 15 wooneenheden
Nieuwe verkavelingen en appartementsgebouwen met meer dan 15 wooneenheden of een oppervlakte groter dan 1 ha, worden niet meer standaard aangesloten op het aardgasnet. Elektrisch verwarmen wordt de norm, waardoor het benodigde vermogen hoger is.
Uitzonderin op deze regel: projecten met een collectieve verwarming via warmtekrachtkoppeling of bij hernieuwbare energiesystemen zoals elektrische warmtepomp. Contacteer Fluvius voor alle voorwaarden.
Verplichte laadinfrastructuur in collectieve parkings
Zowel bij nieuwbouwprojecten als ingrijpende renovaties moet je voortaan laadinfrastructuur voorzien bij resideniële en niet-residentiële gebouwen. Dat betekent dat (de goten voor) elektrische kabels aanwezig moeten zijn, maar de laadpalen nog niet meteen.
Residentieel - nieuwbouw
> 2 parkeerplaatsen: verplicht bij elke plaats
Residentieel - renovatie
> 10 parkeerplaatsen: verplicht bij elke plaats
Niet - residentieel - nieuwbouw
> 10 parkeerplaatsen: minstens 2 oplaadpunten, laadinfrastructuur bij 1 op de 4 parkeerplaatsen
Opgelet: vanaf 2025 wordt laadinfrastructuur ook verplicht bij bestaande gebouwen
Niet-residentieel > 20 parkeerplaatsen: minstens 2 oplaadpunten
De juiste vermogens op een rij
Voordat Fluvius de nutsvoorzieningen aanlegt voor je project, bepalen we de impact ervan op ons elektriciteitsnet en welke installaties nodig zijn om die op te vangen. Daarvoor baseren we ons op de benodigde vermogens die je vermeld hebt in je aanvraag voor een omgevingsvergunning.
Om je projecten vlot te laten verlopen, schat je die vermogens het best meteen juist in. Geef je onrealistische - of helemaal geen - vermogens door aan het Omgevingsloket, dan gaan we uit van standaardvermogens. Het risico bestaat dat die niet overeenkomen met de projectvereisten. Met onnodige kosten, werken en vertragingen als gevolg.
Hoe schat je de benodigde vermogens juist in? Deze waarden helpen je op weg.
Appartementen:
- per appartement: 9,2 kVa + 2kVa bij verwarming met warmtepomp
- algemene delen: 22,2 kVa + vermogen laadinfrastructuur: zie onder
- per handelspand in gebouw: 56 kVa
verkavelingen
- per lot zonder parkeerplaats: 9,2 kVa
- per lot met parkeerplaats: 22,2 kVa
- gemeenschappelijke parking type woonerf of garageboxen: zie onder
Laadinfrastructuur bij gemeenschappelijke parking - aantal parkeerplaatsen x 11 kVa x 0,25
aandachtspunten:
- slimme laadpalen met load balancing verplicht
- vermogen < 56 kVa: sluit laadpalen aan op de elektriciteitsmeter van de algemene delen
- vermogen > 56 kVa: max. 1 extra meter voor alle laadpalen
- vermogen > 100 kVa: distributiecabine noodzakelijk
! houd meteen rekening met toekomstige laadbehoeftes. Schat je de vermogens te laag in, dan neemt een distributiecabine mogelijk onverwacht een aantal parkeerplaatsen in.
Zeker niets vergeten te melden aan het Omgevingsloket? Maak het jezelf makkelijk. Vul ons handige document in en voeg het bij je aanvraag: www.fluvius.be/nl/publicatie/studie-en-offerteaanvraag-voor-verkavelingen-en-bouwprojecten.
Wat is load balancing?
De laadpaalbeheerder koppelt je laadinfrastructuur aan de digitale meter. Zo weten de slimme laadpalen steeds hoeveel elektriciteit er verbruikt wordt en kunnen ze hun laadcapaciteit erop afstemmen. Vraagt het gebouw of de parking weinig energie, dan laden ze op volle capaciteit. Omgekeerd: is het energieverbruik hoog, dan laden de laadpalen trager. 'Load balance' is het systeem dat de beschikbare elektriciteit verdeelt en zo het benodigde vermogen van je laadinfrastructuur verlaagt en overbelasting vermijdt.