Overeenkomstig artikel 71 van het Omgevingsvergunningsdecreet kan de bevoegde overheid voorwaarden verbinden aan de uitvoering van een stedenbouwkundige handeling of de verkaveling van gronden. Door het opleggen van een voorwaarde geeft de vergunningverlenende overheid aan dat zonder deze voorwaarde het aangevraagde niét vergunbaar is (RvVb 9 augustus 2016, nr. RvVb/A/1516/1423).
Er zijn een aantal decretale vereisten om een voorwaarde op te leggen. Zo moeten de voorwaarden voldoende precies zijn en geen beoordelingsruimte laten voor de begunstigde van de vergunning, moeten ze proportioneel zijn, moeten ze kunnen worden verwezenlijkt door de aanvrager (en dus niet door een derde) en mogen ze geen essentiële wijziging van de aanvraag inhouden.
Je kunt deze stedenbouwkundige voorwaarden op zich niet aanvechten, aangezien ze een ondeelbaar geheel vormen met de vergunning zelf. Als je niet akkoord bent met de opgelegde voorwaarden, kun je een administratief beroep bij de deputatie en/of een jurisdictioneel beroep bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen aantekenen tegen de vergunning waarin de voorwaarde werd opgelegd.
Sinds 3 november 2020 kun je daarnaast ook een gemotiveerd verzoek tot bijstelling van de stedenbouwkundige voorwaarden indienen. Het bijstellen van stedenbouwkundige voorwaarden kan altijd gebeuren en volgt een zeer gelijkaardige procedure als de vergunningsaanvraag waarin de stedenbouwkundige voorwaarde werd opgelegd. De procedure staat beschreven in artikel 100 t.e.m. 107 van het Omgevingsvergunningsbesluit. Er is een termijn voorzien van 50 dagen om het dossier volledig en ontvankelijk te verklaren. Nadien zijn er 105/120 dagen voorzien om te beslissen. Je moet dezelfde adviezen vragen als deze uit de basisvergunning en er is opnieuw een openbaar onderzoek nodig, tenzij het gaat om een bijstelling van een voorwaarde m.b.t. tijdelijke handelingen. Er zal ook opnieuw een beoordeling van de goede ruimtelijke ordening gebeuren. Een voorwaarde heeft immers als doel om het project in overeenstemming te brengen met de goede ruimtelijke ordening. Het aanpassen van die voorwaarde kan dus een impact hebben op de goede ruimtelijke ordening.
Het Departement Omgeving heeft op haar website een 'Handleiding lasten en voorwaarden bij een omgevingsvergunning' ter beschikking waarin je een overzicht vindt van de wetgeving en veelgestelde vragen. De handleiding bevat ook heel wat praktijkvoorbeelden van de decretale vereisten waaraan voorwaarden moeten voldoen. Je vindt de handleiding hier.
Eline Debast
Juridisch adviseur
NAV