Je bent klaar om te starten, op één horde na: je eerste klanten aantrekken. Meestal gebeurt dit organisch, via vrienden, familie of bekenden. Maar wat als dat niet zo is, of als je daar niet op wilt wachten? Wat kun je concreet doen om die eerste klanten binnen te halen? In dit artikel deelt Geertrui Vleeshouwers van Archiboss vijf praktische stappen die je kunt nemen om het heft in eigen handen te nemen en je klanten te werven.
1. Benut je eigen netwerk
Het lijkt vanzelfsprekend, maar vaak weten mensen in je omgeving niet exact wat je doet. Ze weten misschien dat je als architect werkt, maar niet dat je 'open for business' bent. Vertel het dus aan iedereen: vrienden, familie, buren, oud-studiegenoten, ... Schreeuw het van de daken! Wees ook duidelijk over waarmee je hen of anderen kunt helpen. Durf ook aanbevelingen te vragen, bijvoorbeeld: “Ken jij iemand die een architect zoekt?” Vaak zijn mensen bereid om je te helpen, maar ze moeten eerst weten wat je zoekt. Hoe breder je boodschap wordt verspreid, hoe groter de kans dat er iemand aan jou denkt wanneer ze een architect nodig hebben.
2. Netwerken op jouw manier
Netwerken kan afschrikken, zeker als je denkt aan formele events vol onbekenden. Maar het hoeft niet stijf of ongemakkelijk te zijn. Netwerken kan overal: aan de schoolpoort, in de gym, op een buurtfeest of zelfs in je favoriete café.
Belangrijk is dat je duidelijk vertelt wat je doet. Zeg niet alleen “Ik ben architect”, maar formuleer het zo dat mensen het echt kunnen plaatsen, bijvoorbeeld: “Ik help mensen die hun woning energetisch willen renoveren, maar dit in meerdere fasen willen doen om het haalbaar te maken.”
Zorg ervoor dat iedereen weet waarmee jij hen (of iemand die ze kennen) kunt helpen.
3. Werk met doorverwijzers
Ken je mensen die in contact komen met jouw potentiële klanten? Denk aan aannemers, interieurarchitecten, bankdirecteuren of vastgoedmakelaars. Zij kunnen een belangrijke rol spelen in het doorverwijzen van klanten.
Wees proactief: stel jezelf voor, vertel wat je doet en vraag of ze aan je willen denken als ze met iemand in contact komen die een architect zoekt. Het opbouwen van een professionele relatie met deze mensen kan je op korte en lange termijn veel klanten opleveren.
4. Ben je vindbaar?
Als starter hoef je niet meteen een uitgebreide website of een dagelijkse stroom aan social media-posts te hebben, maar potentiële klanten moeten je wél online kunnen vinden.
Een eenvoudige one-page website kan al voldoende zijn. Zorg ervoor dat er minimaal de volgende informatie op staat:
- wie je bent;
- wat je aanbiedt;
- hoe mensen contact met je kunnen opnemen.
Heb je een social media-account? Zet daar dan een paar relevante posts op. Het hoeft niet perfect te zijn. Zichtbaarheid is belangrijker dan een fancy feed.
5. Instapaanbod
Maak het voor klanten zo laagdrempelig mogelijk om contact met je op te nemen. Een instapaanbod is een uitstekende manier om een eerste samenwerking te starten, zonder grote verplichtingen. Denk bijvoorbeeld aan een vast geprijsd adviesgesprek over de aankoop van een woning of renovatieadvies. Dit geeft klanten de kans om je te leren kennen en te zien wat je voor hen kunt betekenen. Een 'proevertje' als het ware (maar niet gratis!).
Nog enkele extra tips
Referentieprojecten zijn geen must
Je hoeft geen groot portfolio te hebben om klanten te overtuigen. Als je je kennismakingsgesprekken goed aanpakt en vertrouwen uitstraalt, kom je al ver.
Werk niet gratis of te goedkoop
Dit is een absolute no-go. Als je gratis of voor een laag tarief werkt, gaan mensen je werk niet naar waarde schatten. Bovendien kom je in een vicieuze cirkel terecht waarbij nieuwe klanten ook dat lage tarief zullen verwachten.
Geloof in jezelf!
Je hebt geen tien jaar ervaring nodig om mensen te helpen. Het is normaal dat je niet alles meteen weet, maar vertrouw erop dat je de antwoorden zult vinden.
Dus waar wacht je op? Start vandaag nog met het toepassen van een van deze stappen. De klant van je dromen wacht misschien al op jou. Succes!