Op 27 februari organiseert NAV de Jo Crepain Awards. Een bekroning voor architectenbureaus die uitblinken in ondernemerschap, maatschappelijke betrokkenheid en duurzame visie. Wie met een prestigieuze award naar huis gaat, kom je volgende week donderdag te weten. Maar de beeldjes zelf onthullen we nu graag al! Kunstenaar Conrad Willems deelt zijn visie en hij sluit het interview af met enkele wijze woorden voor architecten.

Hoe kwam het concept voor de Jo Crepain Awards tot stand?

“Mijn werk als beeldhouwer vloeit voort uit een liefde voor constructies die modulariteit en beweging bevatten. Veel van mijn beelden lijken vormelijk vaak sterk berekend en gepland, maar zijn meestal het resultaat van spel en intuïtie. Voor de Jo Crepain Awards wilde ik die principes ook toepassen, waarbij het spelelement duidelijk werd benadrukt, maar die vormelijk ook associaties oproepen met traditionele awards. De vier elementen die in elke award op een andere manier zijn gestapeld, bevatten de basisfundamenten van architectuur. Ik wilde graag spel en sérieux in één architecturaal beeld vangen.”

Met welke materialen werkte je?

“Voor de awards koos ik natuursteen. Samen met Potier Stone hebben we een selectie gemaakt van overschotten die we konden bewerken. De awards zijn ingelijst met Europese eik. Werken met natuurlijke materialen zoals natuursteen en hout is een eer: het zijn rijke materialen die zo te vinden zijn in de natuur. Ze brengen niet alleen een esthetische waarde naar voren, maar dragen ook de brute kracht in zich van hun totstandkoming. Bij natuursteen voegt de oorsprong, geologie en het gebruik doorheen de architectuurgeschiedenis een extra betekenislaag toe aan elk stuk.”

Ben je zelf vertrouwd met het werk van Jo Crepain?

“In 2011 schreef de Universiteit van Leuven een kunstwedstrijd uit voor enkele geïntegreerde kunstwerken in een nieuw gebouw voor de campus Gasthuisberg. Er werden drie kunstenaars geselecteerd, waaronder ikzelf met het voorstel om een twintig meter lange bij twee meter hoge tekening te maken. Gewapend met een doos kleurvaste stiften heb ik toen zeven lange dagen op een stelling doorgebracht. Slapen deed ik in datzelfde gebouw op een zetel van de studentenvereniging. En dat gebouw was van de hand van … Jo Crepain!”

Conrad

Conrad Willems © Alexander Populier

Hoe kijk je als artiest naar de evenwichtsoefening creëren-ondernemen?

“Wanneer ik mezelf voorstel als beeldhouwer, stelt men zich vaak een atelier voor, gevuld tot de nok met af te werken beelden, begeleid door het constante geluid van een beitel tegen marmer. De realiteit is echter dat ik niet alleen verantwoordelijk ben voor de productie van mijn werken, maar ook voor de volledige onderneming eromheen. Dat betekent dat communicatie en administratieve taken, zoals verkoop, ook deel uitmaken van mijn takenpakket. Maar dat zijn taken die sowieso horen bij het runnen van een onderneming. Wat mij het belangrijkst lijkt, is om zowel in de creatie als in mijn onderneming kwalitatief een rode draad te bewaren in wat ik maak en hoe ik dat naar buiten breng.”

Wil je nog graag een boodschap meegeven aan architecten?

“Ik heb uit ervaring ondervonden dat grondstoffen – of het nu bakstenen, blauwstenen klinkers of reststukken natuursteen zijn – door hun vormelijkheid en materialiteit kunnen dicteren hoe ze gebruikt worden. Maar dat kan alleen als je ze in de handen neemt en ermee werkt. Er is veel te winnen door af en toe fysiek aan de slag te gaan en het materiaal te laten spreken door ermee te spelen.”

www.conradwillems.be

Conrad Willems Jo Crepain award 25 03 Cedric Verhelst

Jo Crepain Award © Cedric Verhelst

Conrad Willems Jo Crepain award 25 05 Cedric Verhelst

Social Impact Award © Cedric Verhelst

Conrad Willems Jo Crepain award 25 07 Cedric Verhelst

Best Entrepreneur Award © Cedric Verhelst

Conrad Willems Jo Crepain award 25 09 Cedric Verhelst

Best Employer Award © Cedric Verhelst

Conrad Willems Jo Crepain award 25 11 Cedric Verhelst

Low Impact Award © Cedric Verhelst