BTW IN DE BOUW

HOGER, LAGER

  • Het btw-tarief voor de levering en installatie van warmtepompen wordt tijdelijk verlaagd van 21% naar 6% voor een periode van vijf jaar.
  • De btw op de levering en installatie van verbrandingsketels op fossiele brandstoffen (gas, mazout, ...) wordt verhoogd van 6% naar 21% bij renovatie van woningen ouder dan tien jaar.
  • Het bestaande 6%-tarief voor sloop en heropbouw wordt uitgebreid naar leveringen, met behoud van de sociale voorwaarden. Bij leveringen wordt het oppervlaktecriterium wel strenger: de grens daalt van 200 m² naar 175 m².
  • De regering wil een duidelijke definitie uitwerken voor renovatie versus vernieuwbouw en onderzoekt hoe op termijn een duurzaamheidsvoorwaarde kan worden ingevoerd, zonder extra administratieve lasten.

De uitbreiding van het verlaagd tarief naar leveringen is op zich een positieve maatregel, vooral voor binnenstedelijke ontwikkelingsprojecten. Tegelijk brengt de invoering van een nieuw criterium (oppervlaktegrens 175 m²) extra complexiteit met zich mee, waardoor vereenvoudiging uitblijft. Bovendien blijven architectenerelonen uitgesloten van het verlaagd tarief, wat de fiscale ongelijkheid in stand houdt.

De regering wil een onderscheid maken tussen renovatie en vernieuwbouw in het kader van duurzaamheid. Hoewel dit een nobel streven is, brengt het grote risico’s met zich mee. Het is technisch en ecologisch al moeilijk te bepalen wat het beste behouden of vervangen kan worden. Dit vertalen naar een fiscaal-juridische definitie lijkt quasi onmogelijk en kan leiden tot interpretatieproblemen bij controleurs en rechters, wat extra onzekerheid creëert.

Wij zien de uitbreiding naar het 6%-tarief dus als een stap in de goede richting, maar betreuren de complexiteit en de uitsluiting van architectenerelonen. Daarom zullen wij hierover in gesprek gaan met de bevoegde ministers Jan Jambon (Financiën) en Jean-Luc Crucke (Klimaat).

Ook deze legislatuur blijven we onvermoeibaar ijveren voor een vereenvoudiging van de bouw-btw.

WET ‘39

Herziening van de wet mogelijk op het programma

In lijn met Europese aanbevelingen heeft de federale regering de intentie om de reglementering van professionele dienstenberoepen te herzien. Dit betekent mogelijk dat beperkingen worden afgebouwd om de toegang tot deze beroepen vrijer te maken.

Voor de hervorming van de regelgeving laat de regering zich inspireren door het “Scandinavische model”. Concreet betekent dit dat buitensporige beperkingen op organisatievormen en samenwerkingsverbanden – zoals het verbod op multidisciplinaire vennootschappen – tegen het licht worden gehouden. Dit geldt in het bijzonder voor sectoren zoals juridische, boekhoudkundige en fiscale dienstverlening, maar ook voor architecten en ingenieurs.

De Architectenwet komt zo mogelijk op de agenda. Bij NAV hebben we ons hierop voorbereid. We zullen nu proberen om alle architecten op één lijn te krijgen.

Meer weten? Schrijf je in voor de debatavond in C-mine Genk: Architectenwet '39 – Herwerkingsvoorstel van NAV toegelicht.

BESCHERMING VAN DE CONSUMENT IN DE BOUW

OPPORTUNITEIT OF VALKUIL VOOR ARCHITECTEN?

De federale regering plant een modernisering van de wet-Breyne in overleg met de sector en consumentenorganisaties. Dit houdt in:

  • Het wegwerken van bestaande achterpoortjes in de wet.
  • Een versterking van de handhaving via de economische inspectie.
  • De optimalisatie en uitbreiding van het beroepsverbod.

Daarnaast ziet de regering erop toe dat de aangekondigde volwaardige Ombudsdienst voor de bouwsector zo snel mogelijk operationeel wordt. Er komt ook extra aandacht voor de bekendheid van bestaande consumentenhulpmiddelen, zoals Justban.

Voor casco- en grootschalige renovatieprojecten plant de regering de invoering van een wettelijke beschermingsregeling, eveneens in overleg met de sector en consumentenorganisaties.

Deze maatregelen kunnen zowel kansen als risico’s inhouden voor architecten. We blijven alert en zullen ons verzetten tegen elke bijkomende aansprakelijkheid of administratieve last die op de schouders van architecten terechtkomt.

Om onze standpunten duidelijk te maken, sturen we onze visienota naar minister van Economie David Clarinval en minister van Consumentenzaken Rob Beenders.

STATUUT VAN DE MEDEWERKERS

Strenger toezicht op schijnzelfstandigheid

In het regeerakkoord staat dat de overheid strenger zal optreden tegen schijnzelfstandigheid binnen de professionele diensten, waaronder expliciet architecten worden genoemd.

De sociale inspectie werkt doorgaans met gerichte sectorcontroles. Het ziet ernaar uit dat onze sector nu aan de beurt is.

Op dit moment is er nog veel onduidelijkheid over de praktische gevolgen van deze maatregel. Daarom zullen wij de betrokken ministers interpelleren en aandringen op meer helderheid over hun plannen. Zodra wij hierover meer weten, brengen we je onmiddellijk op de hoogte.

Heb je zelf twijfels over de grenzen tussen het statuut van zelfstandigen en bedienden? Lees ons kennisartikel: (Schijn)zelfstandigheid: waar ligt de grens?

Overweeg je om met bedienden te werken? Wil je de voor- en nadelen daarvan afwegen? Lees onze pocket: Werken met bedienden.

Volg ook het NAV-debat over (schijn)zelfstandigheid op 20 maart in Roeselare.

ORDE VAN ARCHITECTEN

HERVORMING IN HET VERSCHIET?

Het regeerakkoord creëert een opening voor een hervorming van de Orde van Architecten, samen met andere beroepsorden. Doel is de toegang tot het beroep te vergemakkelijken en de structuren te democratiseren.

NAV verwelkomt een hervorming. De Orde moet op dieet, zodat architecten niet langer diep in de buidel moeten tasten voor conferenties, werkgroepen, recepties, ... Dit zijn niet de kerntaken van de Orde.

De focus moet terug liggen op stage en deontologie. Dat vinden ook de 3.635 architecten die recent onze petitie tekenden voor een hervorming van de Orde.

We hopen dat de hervormingen zoveel mogelijk wettelijk verankerd worden. Onze visie hierover delen we alvast met minister van Zelfstandigen Eléonore Simonet.

AUTEURSRECHTEN

EEN OPLOSSING VOOR IT’ERS … EN ARCHITECTEN?

Voor IT’ers, die nu expliciet uitgesloten zijn, voorziet de regering een oplossing. Voor architecten wordt echter niets concreet geregeld – al zijn ze ook niet expliciet uitgesloten.

We zullen minister van Financiën Jan Jambon erop wijzen dat er ook voor architecten rechtsonzekerheid bestaat en dat dit probleem moet worden aangepakt.

Wil je in afwachting graag nog eens je kennis opfrissen van het huidige regime auteursrechten? Lees ons kennisartikel van vorig jaar: Het nieuw fiscaal regime auteursrechten haarfijn uitgelegd voor architecten.

OVERHEIDSOPDRACHTEN

VOORAL VAAG, MAAR WEL KANSEN VOOR KMO’S

Het regeerakkoord besteedt helaas weinig aandacht aan overheidsopdrachten. Wel wordt bevestigd dat de toegang voor kmo’s verbeterd moet worden door een vereenvoudiging van de wetgeving. Dit biedt een aanknopingspunt om verdere hervormingen voor te stellen.

We pleiten ervoor om in alle procedures een verplichte biedvergoeding op te nemen, gekoppeld aan de omvang en complexiteit van de opdracht. Daarnaast vragen we om nog meer principes uit onze wensenlijst te integreren, zodat de regelgeving eerlijker en transparanter wordt voor architecten en andere kmo’s.

Benieuwd hoe NAV werkt aan eerlijkere en efficiëntere wedstrijden? Lees het interview met Eline Debast (NAV-juriste) en Silvia De Nolf (adviseur NAV-studiedienst): Naar eerlijke spelregels voor architectuurwedstrijden.

BURGERLIJK WETBOEK

HERVORMING NODIG, MAAR OPLETTEN VOOR EXTRA AANSPRAKELIJKHEID

De hervorming van het Burgerlijk Wetboek blijft een prioriteit voor de regering.

  • Boek 7 (bijzondere overeenkomsten) en Boek 9 (zekerheden) zijn al gedeeltelijk in behandeling in de parlementaire commissie en hebben advies van de Raad van State ontvangen. De Kamer zal de behandeling van deze boeken verder afwerken.
  • Daarnaast legt de Minister van Justitie Boek 10 (verjaring) ter goedkeuring voor aan de regering, waarna het wordt ingediend in de Kamer.

We volgen dit proces nauwgezet op, aangezien de hervorming positieve elementen bevat, maar ook risico’s meebrengt, zoals een mogelijke verzwaring van de aansprakelijkheid van architecten. We zullen de commissieleden hier opnieuw op wijzen en aandringen op de nodige aanpassingen.

Wordt vervolgd

Het regeerakkoord biedt enkele kansen voor architecten, maar er zitten ook adders onder het gras. NAV blijft de ontwikkelingen opvolgen en verdedigt de belangen van de sector. We gaan hiervoor in dialoog met de beleidsmakers.