Na de zware overstromingen in Wallonië en de rest van Europa is de vraag niet langer óf Vlaanderen met een waterbom te kampen krijgt, maar wannéér. Daarnaast zullen we ook steeds vaker met droogteperiodes geconfronteerd worden.
Zal Vlaanderen zich voldoende wapenen tegen deze fenomenen? Een duik in het regeerakkoord.
Weerbaar Waterland
Een aantal acties, zoals 'Eenheid in waterbeleid' en 'Geef water opnieuw de ruimte', zijn de uitwerking van de aanbevelingen van het Expertenpanel Hoogwaterbeleid, in het rapport Weerbaar Waterland. Dit zijn initiatieven uit de vorige Blue Deal die nu in de nieuwe regering verdere uitwerking krijgen. Het gaat onder meer om volgende acties:
- De samensmelting van de verschillende adviesinstanties in waterschappen. Minder adviesinstanties maken het gemakkelijker voor de architect en de burger, elk adviesorgaan heeft immers andere voorschriften.
- De hervorming van de watertoets tot één integraal wateradvies.
- Het herstel van valleigebieden en natuurlijke sponzen, het Sigmaplan 2.0 en vergelijkbare programma's voor andere bekkens en gepaste infrastructuuroplossingen en de bescherming van de bevolking tegen overstromingen.
- Stoppen met bouwen in watergevoelige openruimtegebieden en het uitbreiden van die gebieden.
Hemelwaterverordening
Architecten worstelen momenteel met de toepassing van de hemelwaterverordening. Die is op sommige vlakken en in sommige omstandigheden moeilijk uitvoerbaar in de praktijk. De Vlaamse regering wil de werking van de hemelwaterverordening evalueren. Momenteel wordt die niet genoeg afgestemd op locatiespecifieke problemen.
Zuiver water
De Vlaamse regering wil werk maken van efficiënt circulair gebruik van (afval)water. Uit het COOCK-project 'Waterbewust bouwen' kwamen een aantal juridische knelpunten naar boven die het circulair gebruik van afvalwater bemoeilijken, zoals het verbod om gezuiverd afvalwater te infiltreren in de bodem of te vermengen met hemelwater.
En het budget?
Zowel op het vlak van weerbaar waterland, hemelwaterverordening als zuiver water worden dus stappen vooruit gezet. Dat is een goede zaak.
Het grote knelpunt hierbij is dat er voor de uitwerking van die aanbevelingen bijna geen financiële middelen zijn vrijgemaakt. Het gaat om 14 miljoen euro per jaar in de plaats van de 120 miljoen euro van de vorige regering. De bovenstaande ambities zullen hiermee alleszins niet behaald kunnen worden. Momenteel heeft minister van omgeving Jo Brouns beloofd extra middelen te zoeken. Laten we hopen dat die er ook zullen komen.