Nieuws
Christian Kieckens (1951-2020): een gangmaker met een brede kijk
12 mei 2020
Woning Van Hover-De Pus © Reiner Lautwein - Christian Kieckens © Archipel
Architectuurcriticus Koen Van Synghel in De Standaard: "Christian ligt mee aan de basis van de rijke architectuurcultuur die Vlaanderen vandaag kent. Door de manier waarop hij taal, filosofie, beeldende kunst en architectuur samenbracht, is hij voor mij nog steeds een reïncarnatie van de renaissancearchitect."
Als architect realiseerde hij een "niet zo groot, maar consistent oeuvre", aldus Marc Dubois. Naast de woning Van Hover-De Pus, in Baardegem, wordt de drukkerij Sanderus in Oudenaarde vaak aangehaald, een tijdloos modern gebouw. In Rekem verbouwde hij een leegstaande wasserij en van de jongste generatie crematoria realiseerde hij dat van Zemst. Dat hij het masterplan voor de stationsbuurt van Aalst mocht tekenen, amuseerde hem wel: een architect die een stedenbouwkundige opdracht binnenhaalde.
Zijn bureau was ook meermaals aan het werk in Nederland. In Maastricht vroeg rijksbouwmeester Jo Coenen hem om de laatste plek van de Ceramiquewijk in te vullen. Voor het Zeeuws Museum deed Kieckens de inrichting, in Tilburg ontwierp hij een studentenhome.
Beeldende kunst was een leidmotief dat regelmatig terugkeerde in zijn werk. Hij werkte samen met Peter Downsbrough en met Marthe Wéry zette hij in Frankrijk een interventie op in de synagoge van Delme. Kunst bleef hem boeien. Voor de expositie van Barend van Orley, vorig jaar in Bozar, deed hij de scenografie.
Al die jaren zette Kieckens die bagage in als pedagoog, aan Sint Lucas, de UA en in Londen. Voor zijn verdiensten kreeg hij in 1999 de Vlaamse Cultuurprijs voor Architectuur.
Christian werkte samen met NAV aan verschillende projecten. We zullen zijn creatieve inbreng en fijne persoonlijkheid missen. Rust zacht.