Nieuws
Corona op kantoor
18 oktober 2020

Sinds 19 oktober 2020 zijn nieuwe coronamaatregelen van kracht. Voor architectenbureaus geldt de verplichting om waar mogelijk te telewerken.
Architectenbureaus behoren echter tot de essentiële sectoren en dus kan je werfoverleg houden, klanten bezoeken en opmetingen houden, mits je de nodige preventieve maatregelen in acht neemt. Onder dezelfde voorwaarden kan je ook aan je medewerkers vragen om enkele dagen per week naar kantoor te komen, als je dat nodig vindt. In het door NAV-opgestelde sectorprotocol lichten we nog eens de preventiemaatregelen toe zodat je alles op een veilige manier kan doen.
Actief in het buitenland?
- Flanders Investment & Trade monitort de risico's dagelijks. Op hun pagina's vindt u een aantal nuttige tips, adviezen en inzichten in de economische impact van de verspreiding van het virus op internationaal ondernemen.
Daarnaast kan u ook voor een aantal landen specifieke informatie terugvinden op de landenpagina’s?
- Ondersteuningsmaatregelen in andere EU-staten? SMEunited geeft een overzicht van de diverse ondersteuningsmaatregelen die van toepassing zijn in de verschillende Europese lidstaten.
Waar kan je in Europa nog heen?
Tips voor de organisatie op kantoor
- Iedereen moet thuiswerk organiseren voor de functies die zich daartoe lenen. “Daartoe lenen” wordt nergens verduidelijkt. Een werknemer kan het eisen als hij van mening is dat zijn werk er zich toe leent. In een eventuele rechtzaak wordt dat dan altijd een feitenkwestie, maar het is wel duidelijk dat je dit heel breed moet interpreteren.
- Sowieso moet je op kantoor social distance respecteren. Dat is eigenlijk concreet: altijd 1,5 meter afstand kunnen houden van elkaar. Daarnaast is er een checklist van de FOD werk met betrekking tot hyghiënemaatregelen, elkaars materiaal niet gebruiken, en dergelijke.
- Overweeg om te werken met gesloten deuren.
- Vermijd contact: stel indien mogelijk vergaderingen, afspraken of andere bijeenkomsten uit of vervang ze door vergaderen op afstand (teleconferentie, Skype, …) of telefonisch contact. Dit artikel geeft een overzicht van beschikbare digitale tools:
- Organiseer glijdende werktijden: Dit zal resulteren in minder werknemers die op hetzelfde moment op de werkvloer zijn, en in een meer gespreid gebruik van het openbaar vervoer.
- Houd afstand. Respecteer als je overlegt een minimum tussenafstand van 1,5 meter. Plaats de zitplaatsen van de werknemers zo ver mogelijk uit elkaar. Denk hier ook aan bij de lunch of in vergaderingen.
- Zieke werknemers horen thuis: werknemers met ziektesymptomen (koorts, infectie van de luchtwegen …) stuur je onmiddellijk naar huis. Laat hen vervolgens telefonisch contact opnemen met de huisarts.
- Reinig en ontsmet werkplekken (zoals bureautafels, toetsenborden) regelmatig.
Download ook het NAV-sectorprotocol met alle noodzakelijke preventiemaatregelen voor ons beroep.
- Plaats handontsmettingsmiddelen op zichtbare plaatsen en motiveer je werknemers om een goede handhygiëne toe te passen.
- Voorzie papieren zakdoekjes en een vuilnisbak die je kan afsluiten.
- Deel geen werkmateriaal.
- Ventileer de werkruimte.
Documenten
02/04/2020 - DOCX
02/04/2020 - XLSX
ACTUEEL
- Open brief aan Beobank: ‘Luister ik naar mijn architect of naar mijn budget?’
- Orde en NAV blikken tevreden terug op eerste editie van Start to Architect
- Gebouwen toegankelijker maken? Als de regels helder zijn, is een nieuwe adviseur overbodig
- Van Peteghem wijzigt btw-tarieven in de bouw, maar hoognodige vereenvoudiging blijft uit